Skyrider
Member
Groot Admiraal
If it aint broke, I'll fix it anyway!
|
Post by Skyrider on Apr 28, 2009 11:40:10 GMT 1
Ik ben ook van mening dat dit niet kan. 1) Ik oorlog gaat het er niet om om een bepaalde doelscore te halen ten koste van alles. Het doel is kill your enemy and live to fight another day. Kamikaze acties werken niet...zijn ze in Japan ook op terug gekomen. Als we in de koude oorlog elkaar kapot genuked hadden was er geen winnaar geweest. Ja de marsmannetjes hadden er een planeet bij 2) Afwachtende spelers hebben de kans de boot te missen. Het is toegestaan om deze tactiek toe te passen, maar de kans is groot dat ze altijd aan het korste eind zullen trekken. 3) Als een tegenstander niet wil vechten, zijn er nog andere doelen (bv SB) waar je punten op kunt scoren. Dan moeten ze wel achter je aankomen en vechten om het risico van punt 2 te vermijden. Heb ik zelf al vaker toegepast deze tactiek. 4) Soms kun je de beste zijn maar er niets aan overhouden...daar kan ik over meepraten. Niet huilen , kop op en trots het strijdperk weer betreden
|
|
donald23
Member
Kapitein
Never try to outstubborn a cat.
|
Post by donald23 on Apr 28, 2009 11:42:44 GMT 1
[glow=red,2,600]In het handboek staat NIET dat er een schip moet overleven om te winnen.[/glow] Zoals ik in mijn edit al aanhaalde. [glow=red,2,600][...]de Heren Post bepaalden.[/glow] Daar gaat mijn redenering niet mank. Ook in die gevallen zal een speler verhaal gehaald hebben wanneer er iets tegen zijn verwachting in besloten werd. Zoals ik zei, de meeste aannames die de handleiding vereist, zullen zonder problemen gaan. [glow=red,2,600]Of dit spel voorbij is,... dat is weer een andere discussie (aangezien er schijnbaar een einduitdraai verzonden is) en zal waarschijnlijk tussen de spelers en Game Master opgelost moeten.[/glow] Volgens mij is dat juist wat hier ter discussie staat. Zie ook de naam van het topic. Winst of niet is een ander verhaal, en volgens mij in dit geval in ieder geval niet voor The Hitman (die de doelscore overschreed).
|
|
Darth Vader
Member
Groot Admiraal
Groot Sterbasis Admiraal
|
Post by Darth Vader on Apr 28, 2009 11:46:20 GMT 1
[glow=red,2,600]Het was nee,... het is nee en het blijft NEE!!![/glow]
|
|
Darth Vader
Member
Groot Admiraal
Groot Sterbasis Admiraal
|
Post by Darth Vader on Apr 28, 2009 11:47:44 GMT 1
Volgens mij is dat juist wat hier ter discussie staat. Zie ook de naam van het topic. Winst of niet is een ander verhaal, en volgens mij in dit geval in ieder geval niet voor The Hitman (die de doelscore overschreed). [glow=red,2,600]Mijn mening dan,... doorspelen tot er een échte winnaar is....[/glow]
|
|
Megabyte
Member
Galactisch Admiraal
Megabyte, beste speler
|
Post by Megabyte on Apr 28, 2009 11:57:03 GMT 1
De handleiding laat je inderdaad een aantal aannames doen, die binnen de spelersgroep al eens besproken zijn. En de meeste zullen goed aangenomen worden. En ook ik ben voorstander van het idee dat een winnaar schepen over moet houden. Dus in dit geval kan The Hitman geen winnaar zijn in mijn ogen. In feite zeg je: ik vind niet dat er een winnaar hoeft te zijn. Dat is je goed recht. Ik ben echter van mening dat dat wel zo moet zijn. Tijd voor een grondige herziening van de handleiding. Dit was ook al besloten op de OSO meeting alleen is het er nog niet van gekomen. Na deze discussie zal ik dit echter zo snel mogelijk gaan uitvoeren, samen met onze expert-handleidingenmaker, Hasenfratz. Ik zal dan tevens de belangrijkste errata alvast op het forum plaatsen. Dank voor de input.
|
|
Darth Vader
Member
Groot Admiraal
Groot Sterbasis Admiraal
|
Post by Darth Vader on Apr 28, 2009 12:03:32 GMT 1
Tijd voor een grondige herziening van de handleiding. Dit was ook al besloten op de OSO meeting alleen is het er nog niet van gekomen. Na deze discussie zal ik dit echter zo snel mogelijk gaan uitvoeren, samen met onze expert-handleidingenmaker, Hasenfratz. Ik zal dan tevens de belangrijkste errata alvast op het forum plaatsen. [glow=red,2,600]Mmm,... sceptisch maar benieuwd. Ik heb nog wel ergens wat strakkere plaatjes van de schepen die ik ooit gemaakt heb, zal ze aan je doorsturen.[/glow] [glow=red,2,600]Dát was dan wel prematuur,... maar graag gedaan....[/glow]
|
|
donald23
Member
Kapitein
Never try to outstubborn a cat.
|
Post by donald23 on Apr 28, 2009 12:32:01 GMT 1
De handleiding laat je inderdaad een aantal aannames doen, die binnen de spelersgroep al eens besproken zijn. En de meeste zullen goed aangenomen worden. En ook ik ben voorstander van het idee dat een winnaar schepen over moet houden. Dus in dit geval kan The Hitman geen winnaar zijn in mijn ogen. In feite zeg je: ik vind niet dat er een winnaar hoeft te zijn. Dat is je goed recht. Ik ben echter van mening dat dat wel zo moet zijn. Ik heb het idee dat hierop voornamelijk het meningsverschil bestaat. Of een spel wel of geen winnaar moet hebben. En daar kunnen de meningen natuurlijk over verschillen. Zie ook mijn voorbeeld van schaken, voor mij hoeft er geen winnaar perse te zijn.
|
|
Cleaver
Member
Galactisch Admiraal
Winnaar SO 124, 129, 137, 150, 167, 195, 197, 187 en 212 met BS, 4 ZM, 1 GZ, 4 IN, 2 SN en 1 PK!
|
Post by Cleaver on Apr 28, 2009 12:33:54 GMT 1
Je kan niet van elke nieuwe speler verwachten dat hij/zij alle uitzonderingen, die de afgelopen 240 spellen gebeurd zijn, weet. Mede het idee van ongeschreven regels komt mij wat vreemd over. Dat betekent dat je als nieuwe speler dus nogal in het nadeel bent. Welke regels zijn er dan nog meer? Die ik nog niet weet en kennelijk wel behoor te weten, want zoals hier te kennen wordt gegeven kan het uitmaken of je een spel wel of niet beeindigd/wint. Dat kopt Donald, dat is moeilijk te billijken. De herziening van de handleiding is in 2007 al eens geopperd en bij de laatste vergadering is er volmondig besloten dat het echt tijd is. Alvast een tip: Disruptors zijn niet helemaal correct beschreven in de huidige handleiding! Wat betreft het ontstaan van die handleiding denk ik dat de heren Post toentertijd in 1986 niet alles hadden kunnen voorzien. De spelersgroep was ook niet zo groot om regelmatig vernieuwde edities uit te brengen, i.v.m. de kosten. Wel hebben ze dus steeds beleid gemaakt en vanaf het begin consequent toegepast. Ik heb de indruk dat FA een serie regels van het spel niet volledig uit de doeken heeft gedaan of simpelweg niet heeft opgenomen in de handleiding omdat ze de spelers zelf op ontdekkingstocht wilden sturen. De eerste nieuwsbrieven zijn daar getuige van. Vergelijk eens wat er in de handleiding staat over sterbases en wat daar nu over bekend is op het forum... Voor nieuwe spelers is dit misschien een probleem, vandaar dat er steeds wordt aangeraden om op het forum vragen te stellen of na te lezen. Tevens is dat ook de doorslaggevende reden geweest om een nieuwe editie te gaan verzorgen. Toen we onlangs besloten een revisie te doen had ik o.a. de regels voor het einde van een spel voor ogen. Die en enkele anderen (Disruptors, afstandsorder, Bronzen Ster, galactisch admiraal etc.) waren me al langer een doorn in het oog. Als we toen vermoed hadden dat het zo snel een kwestie zou worden, hadden we het direct besproken. Nu is er vanwege tijdgebrek besloten dat ieder een lijstje gaat maken en zitten we alsnog met deze situatie... Groeten, Cleaver
|
|
|
Post by "No Shields" Malurax on Apr 28, 2009 13:05:31 GMT 1
Beste Donald 23,
Je vergelijkt schaken nu met SO, en ik denk dat die vergelijking gewoon niet opgaat, buiten het feit dat het beide strategische spellen zijn. Ik kan een hele reeks strategische spellen noemen waarin er ALTIJD een winnaar is. Ik vind dat dat voor SO ook opgaat.
Greetz, Malurax
|
|
fleshy
Member
Commander
|
Post by fleshy on Apr 28, 2009 13:13:12 GMT 1
Ik stem nee. Dit klinkt mij het meest logsich in de oren. Sterren Oorlog zonder winnaar is als een vis zonder fiets (die laatste heb ik niet van mijzelf ). Grtz FleshY
|
|
Ender
Member
Commander
Commander 1 BS + 2 ZM + 3 SN + 1 IN
|
Post by Ender on Apr 28, 2009 13:54:42 GMT 1
Het gebeurt niet vaak maar ik ben het eens met de Trekdrop. Ook nee voor mij dus.
Ender
|
|
mordante
Member
Kapitein
Be carfull son I don't think the safety is on.
|
Post by mordante on Apr 28, 2009 14:13:19 GMT 1
Ja
Ik vind dat iemand een spel kan 'winnen' zonder dat diegene nog schepen heeft. Het is al een nadeel genoeg dat je geen onderscheidingen kan krijgen of promoveren. Als je dat niet doet kan iemand in therorie winnen zonder een punt te schoren puur door te overleven.
|
|
Darth Vader
Member
Groot Admiraal
Groot Sterbasis Admiraal
|
Post by Darth Vader on Apr 28, 2009 14:38:03 GMT 1
Ik vind dat iemand een spel kan 'winnen' zonder dat diegene nog schepen heeft. Het is al een nadeel genoeg dat je geen onderscheidingen kan krijgen of promoveren. [glow=red,2,600]Niet overleven kun je toch geen winnen noemen? Een zege moet je kunnen claimen.[/glow] [glow=red,2,600]Logisch toch,... de overlever overwint. Was dat niet het principe van het derde bot en de vierde hond?[/glow]
|
|
Darth Vader
Member
Groot Admiraal
Groot Sterbasis Admiraal
|
Post by Darth Vader on Apr 28, 2009 14:38:37 GMT 1
Het gebeurt niet vaak maar ik ben het eens met de Trekdrop. Ook nee voor mij dus.
Ender [glow=red,2,600]We zullen het dan ook maar weer snel vergeten....[/glow]
|
|
The Hitman
Member
Groot Admiraal
...huilen is voor jou te laat...
|
Post by The Hitman on Apr 28, 2009 14:47:17 GMT 1
Ik zie veel terechte opmerkingen staan zowel uit het voor als uit het tegenkamp. De laatste opmerking van Mordante is er ook weer zo een.
Ik wist overigens dat als beide schepen wrak zouden gaan dat ik niks zou krijgen en dat is mijn inziens niet de discussie. Evenals het feit of ik wel of niet de winnaar ben. Ik heb er volledig vrede mee dat ik er verder niet veel mee opschiet en zie mezelf niet als winnaar. Eigenlijk is het meemaken van dit soort bijzondere zaken al beloning genoeg.
Zoals al eerder aangegeven vind ik het huidige einde van spel 151 gezien het spelverloop persoonlijk zeer passend. Maar gezien de stemming is er voorlopig toch een duidelijke voorkeur voor een winnaar. Van de andere kant vind ik het wat spel 151 betreft wel goed zo maar dat is denk ik iets wat de spelers en de GM van 151 zelf dienen te beslissen.
En ergens is het juist ook in historisch opzicht wel een mooie ontwikkeling en markering van een historisch punt in de SO tijd. Het voegt een stukje drama en cultuur toe. Wat vanaf nu de regel dan ook wordt...
Groet,
The Hitman
|
|