Cleaver
Member
Galactisch Admiraal
Winnaar SO 124, 129, 137, 150, 167, 195, 197, 187 en 212 met BS, 4 ZM, 1 GZ, 4 IN, 2 SN en 1 PK!
|
Post by Cleaver on Jul 18, 2007 10:47:29 GMT 1
Geachte spelers en spelleiders,
Onlangs overkwam het me in SO 125 dat op de onafgeronde afstand van 4, maar liefst 74 Disruptortreffers werden geproduceerd: Happy End-Kl schoot zonder schilden en nu rijst de vraag of Disruptortreffers ook met anderhalf worden vermenigvuldigd wanneer de schilden uitstaan.
Dat zou eigenlijk wel moeten, want een Disruptor produceert 0-35 treffers. Het totaal van 74 op AE 4 is volgens de handleiding niet mogelijk... Uitgaande van 24 plus wat tienden, komen we uit op 37 treffers op AE 4 zonder schilden.
In de handleiding staat dat de trefkans van Disruptors met 50% wordt verhoogd wanneer de schilden niet geactiveerd zijn - er staat niets over het aantal treffers. Is dit een fout of omissie in de handleiding of is er iets heel anders aan de hand?
Groeten,
Cleaver
|
|
Eddie Butcher
Member
Commodore
Eddie, de slechtste commodore
|
Post by Eddie Butcher on Jul 18, 2007 11:39:45 GMT 1
Dat is de rang-bonus mijn beste Cleaver.
Die gast is Admiraal.
|
|
Cleaver
Member
Galactisch Admiraal
Winnaar SO 124, 129, 137, 150, 167, 195, 197, 187 en 212 met BS, 4 ZM, 1 GZ, 4 IN, 2 SN en 1 PK!
|
Post by Cleaver on Jul 18, 2007 12:15:51 GMT 1
Happy End-Kl was inderdaad het admiraalsschip...maar denk jij nu werkelijk dat een admiraalsrang je 50% bonus aan treffers geeft? Daar geloof ik niks van, zoveel kan het niet zijn. Dan wordt het spel te makkelijk voor de hogere rangen. Een paar procent per rang lijkt mij plausibel, net zoals bij identificatie. Groeten, Cleaver
|
|
Eddie Butcher
Member
Commodore
|
Post by Eddie Butcher on Jul 18, 2007 14:14:26 GMT 1
Op afstand 4 doetie 31 toch?
2 maal 31 is 62, 3 per rang erbij...
Da's logisch!
|
|
Cleaver
Member
Galactisch Admiraal
|
Post by Cleaver on Jul 18, 2007 16:28:25 GMT 1
Op afstand 4 doetie 31 toch? 2 maal 31 is 62, 3 per rang erbij... Da's logisch! Helaas, je voorbeeld klopt niet beste Eddie. Ten eerste is het niet zo dat Disruptors vanaf AE 0 per AE één treffer minder produceren, wat jij nu claimt door in je voorbeeld te stellen dat op AE 4 31 treffers gehaald worden. Dat zou betekenen dat op AE 10 nog steeds 25 treffers gehaald worden en op AE 35 nog 1. Ik heb nooit zulke waarnemingen gedaan en als de formule zo simpel was, was deze allang gekraakt door anderen met betere wiskundige inzichten. Het zou de Disruptor qua betrouwbaarheid en reikwijdte automatisch tot het beste wapen maken, want geen enkele Phaser kan op AE 35 treffers produceren (theoretisch wel, maar in de praktijk...). Verder klopt je rekensommetje niet. Ik had gezegd dat Happy End het admiraalsschip van Megabyte was, niet het groot admiraalsschip. Sowieso zou je dan dus 4 per rang bonus moeten krijgen in jouw voorbeeld, omdat admiraal de derde rang is na kapitein (100%). Echter, dat waag ik te betwijfelen: het zou betekenen dat er per rang een bonus van meer dan 10% op je treffers wordt toegekend! Dat is me wel bizar veel. De bonus op identificatie is bijvoorbeeld veel kleiner, maar groot genoeg om een voelbaar effect te hebben in het spel. Om jouw voorbeeld aan te houden, krijgen admiraals maar liefst meer dan 30% bonus op Disruptortreffers (gemeten vanaf het potentiele maximum van 35) en dan ga je er al vanuit dat Disruptors 31 treffers doen op AE 4. Wat mij betreft zijn beide stellingen onhoudbaar, maar jij hebt onlangs Klingons gespeeld: als je data hebt die je stelling onderschrijven ben ik daar uiteraard erg benieuwd naar. Groeten, Cleaver
|
|
Cleaver
Member
Galactisch Admiraal
|
Post by Cleaver on Jul 18, 2007 16:32:58 GMT 1
Nu ik er even verder ove nadenk: stel, Disruptors doen inderdaad 31 treffers op AE 4. Dan zou je per wapen 2 treffers bonus krijgen per rang, want er werden 74 treffers gedaan in 125.8 met twee Disruptors (37 per stuk). Dus een admiraalsschip zou 6 treffers bonus doen per Disruptor, een commander 2 per wapen etc. Dat is al iets geloofwaardiger, maar dan blijven we uitgaan van de zeer krachtige, uiterst betrouwbare Disruptor die altijd 31 treffers doet op AE 4. En daar ben ik nog laaaaaang niet van overtuigd! Groeten, Cleaver
|
|
Eddie Butcher
Member
Commodore
|
Post by Eddie Butcher on Jul 18, 2007 16:35:53 GMT 1
Bovendien! Treffers worden niet afgerond voordat ze bij elkaar worden geteld, maar na. Je kunt met 2 zware phasers (in 1 impuls op 1 doel) 43 treffers doen.
Anyhow:
Disruptors zijn in mijn ervaring qua treffers lineair, misschien is de kans ook lineair. Op afstand 17,5 heb je 50 % kans dat je disruptor 50% van de treffers doet en 50% kans dattie 0 doet. Op A 30 14% kans dattie 14% van de treffers doet, en 86% dattie 0 doet.
Works for me.
|
|
Megabyte
Member
Galactisch Admiraal
Megabyte, beste speler
|
Post by Megabyte on Jul 23, 2007 19:00:54 GMT 1
Have no fear, The Galactic Admiral is here!
Er is al eerder over dit onderwerp gesproken en dit is elders op dit forum te vinden. Hier het belangrijkste:
Uit mail van Harry Post:
Voor het bepalen van het aantal treffers wordt een formule gebruikt waar de afstand in verwerkt is. Daarna wordt er nog een randomizer op los gelaten die varieert tussen 0,57 en 1.
Voor een disruptor geldt dat de kans met 50% verhoogd wordt maar ook het aantal treffers wordt met 50% verhoogd.
Met andere woorden: treffers disruptor is formule * random(0,57 tot 1,00)
Ik neem aan dat hij met kans die variabele tussen de 0.57 en 1 bedoelt. Dus dat zou betekenen dat er ook nog eens 50% komt over die random variabele.
Disruptors zijn ingewikkelde sjit. Ik ken de formule NIET en daarom kan ik met Klingons nooit exact berekenen wat ik zal halen. Ik reken voor disruptors meestal gewoon de treffers van normale phasers en dan zit ik er vaak wel aardig in de buurt (meestal meer).
Dus als ik op afstand 4 74 treffers haal met de disruptors (schilden uit) is dat dus 37 treffers per disruptor wat dus wel zou kunnen met die random modifier.
O ja, of de rang ook invloed heeft op het aantal behaalde treffers betwijfel ik, ik kom meestal gewoon uit op wat ik berekend heb, ongeacht mijn rang. De rang heeft mijns inziens alleen invloed op sensors. En even voor de duidelijkheid:
Eerste Officier en Kapitein zijn hierin gelijk, die zien 100%. Daarna 2% per rang meer (dus 110% voor de Galaktisch Admiraal).
Groet, Megabyte
P.S. dit onderwerp hoort in Sterren Oorlog Algemeen thuis.
|
|
Cleaver
Member
Galactisch Admiraal
|
Post by Cleaver on Jul 24, 2007 6:38:46 GMT 1
Dank u Megabyte, daar heb ik wat aan! Ze blijven de minst voorspelbare wapens, maar een beter inzicht hierin zullen we voorlopig niet krijgen. Het blijkt dus dat de handleiding hierin tekort schiet. Omdat de treffers niet verhoogd zouden worden had ik de maximale Disruptortreffers geschat op 50 (waar ik dus angstaanjagend dichtbij zat) en niet op 74. Overigens, ik wil hiermee absoluut niet claimen dat SO 125 heel anders was gegaan als ik dit eerder geweten had hoor. Dat had eerder met de hypothese te maken dan met de Disruptortreffers. Het is me meer om toekomstige spellen te doen. Ooit ga ik me hiermee veel voordeel verschaffen. P.S.: nadat ik het geplaatst had, realiseerde ik me pas dat het eigenlijk bij Algemeen thuishoorde. Excuses. Groeten, Cleaver
|
|